Pages

Search This Blog

Tuesday, May 12, 2015

PROJEK KAMBING OGOS 2014

PEMULAAN OGOS AKU  TELAH MEMULAKAN HOBI BARU IAITU MENTERNAK KAMBING SECARA KECIL KECILAN... TERASA SANGAT GEMBIRA DAN TENANG APABILA MENTERNAK KAMBING... PROJEK KAMBING INI AKU BUAT DI KUALA KUBU BARU...
kandang dibina sendiri kos lebioh kurang 2K... tanah rezab sungai...





kambing kadang kadang saya memberi makan rumput napier



kambing di lepaskan selepas 2 petang dan pukul 6 petang akan masuk semula kandang




bagi makan kacang soya.. kacang di rendamkan terlebih dahulu seharian


bancuhan air gula merah + garam kasar dan sebungkus roti keping... tujuan saya bagi makan begini bagi tarikan untuk mereka jinak... Alhamdulillah  sebelum 6 petang mereka sudah di dalam kandang... seminggu sekali saya akan manjakan mereka dengan memberi air gula merah ini.




anak kambing baru lahir bulan mac 2015


inilah kerja waktu petang jika musim hujan, rumput terpaksa dicari bagi makanan tambahan kambing waktu malam





No comments:

Post a Comment